بازاریابی دیجیتال استفاده از اینترنت، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال ها برای دستیابی به مشتریان است. برخی از کارشناسان بازاریابی دیجیتال مارکتینگ را یک تلاش کاملاً جدید می دانند که نیازمند روشی جدید برای نزدیک شدن به مشتریان و روش های جدیدی برای درک نحوه رفتار مشتریان در مقایسه با بازاریابی سنتی است.

بازاریابی دیجیتال بخش خاصی از پایگاه مشتری را هدف قرار می دهد و تعاملی است. بازاریابی دیجیتال در حال افزایش است و شامل تبلیغات نتایج جستجو، تبلیغات ایمیلی و توییت های تبلیغاتی می شود - هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری ترکیب می کند.

بازاریابی اینترنتی با بازاریابی دیجیتال متفاوت است. بازاریابی اینترنتی تبلیغاتی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود، در حالی که بازاریابی دیجیتال می تواند از طریق دستگاه های تلفن همراه، در سکوی مترو، در یک بازی ویدیویی یا از طریق یک برنامه تلفن هوشمند انجام شود.

در اصطلاح بازاریابی دیجیتال، معمولاً به تبلیغ‌کنندگان به عنوان منبع اشاره می‌شود، در حالی که اعضای تبلیغات هدفمند معمولاً گیرنده نامیده می‌شوند. منابع اغلب گیرنده های بسیار خاص و کاملاً مشخص را هدف قرار می دهند. به عنوان مثال، پس از تمدید ساعات پایانی شب در بسیاری از مکان‌های خود، مک‌دونالد باید این خبر را به اطلاع عموم برساند. کارمندان نوبت کاری و مسافران را با تبلیغات دیجیتال هدف قرار داد، زیرا شرکت می‌دانست که این افراد بخش بزرگی از کسب و کار اواخر شب خود را تشکیل می‌دهند. مک دونالد آنها را تشویق کرد تا یک برنامه جدید رستوران یاب را دانلود کنند و آنها را با تبلیغاتی که در دستگاه های خودپرداز و پمپ بنزین ها و همچنین وب سایت هایی که می دانست مشتریانش در شب به آنها مراجعه می کنند، هدف قرار می دهد.

یک وب سایت مرکز تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. این کانال به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.

تبلیغات PPC بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا متا (فیسبوک سابق) راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند. کمپین‌های PPC می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیم‌بندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم های PPC عبارتند از Google Ads و Meta Ads.